Čo je to orientačný beh?
Čo je orientačný beh?
Orientačný beh (skratka OB) je športové odvetvie vytrvalostného charakteru, pri ktorom je úlohou prejsť alebo prebehnúť podľa mapy a buzoly trať vyznačenú na mape za čo najkratší čas. V teréne nie je trať vyznačená, sú tam umiestnené iba kontrolné stanovišťa (Kontroly). Trať je na mape vyznačená trojuholníkom, ktorý predstavuje štart, krúžkami, ktoré predstavujú Kontroly a končí zdvojeným krúžkom, ktorý predstavuje cieľ. Kontroly sú pospájané čiarou a očíslované poradovými číslami. V teréne sú kontroly označené trojbokým oranžovo bielym lampiónom 30x30 cm Postupy medzi kontrolami si volí pretekár podľa vlastného výberu, pričom musí dodržať predpísané poradie určené poradovými číslami na mape. Na každej kontrole si označí do preukazu prechod kontrolou. Ako pomôcku pri hľadaní kontrol využíva opis kontrol, ktorý dostane ešte pred štartom. Výsledok pretekára závisí od rýchlosti behu, optimálneho výberu postupov medzi kontrolami, rýchlosti a správnosti rozhodovania a bezproblémového nájdenia samotnej kontroly.
Kde sa behá?
Behá sa kdekoľvek, kde je zmapovaný priestor a je vytvorená mapa. Najčastejšie v prírode v lese, v parkoch ale aj na sídliskách. Ojedinele aj v budovách. Mapa je vytvorená podľa špeciálneho mapového kľúča medzinárodnej federácie OB (IOF), platného v celom svete.
Trate a kontroly
Trate sú postavené v rôznej dĺžke a náročnosti, ktoré závisia od:
vekovej kategórie (od 10 do 95 rokov),
významu pretekov ( náborové, lokálne, celoštátne, vrcholné svetové)
disciplíny (šprint, stredná trať, dlhá trať).
druhu (denný, nočný, štafetový)
V teréne sú osadené všetky kontrolné stanovištia pre všetky trate v aktuálnych pretekoch. Kontroly sú označené lampiónom – je to trojboký hranol o veľkosti 30x30 cm, Každá strana je uhlopriečne farebne rozdelená na oranžový a biely alebo červený a biely trojuholník . Kontrol je v teréne spravidla viac ako je počet kontrol na jednej trati, preto má každá kontrola jedinečný kód očíslovaný od 31 do 999 aby pretekár bezpečne rozoznal kontrolu, ktorú hľadá. Kód je umiestnený na raziacom zariadení, prípadne na stojane pre kontrolu.
Jednotlivé trate nie sú vopred známe. Zverejnené sú iba dĺžka, prevýšenie a počet kontrol na trati. Mapu so svojou traťou dostáva pretekár až po štarte, kedy mu začína plynúť súťažný čas.
ukážka trate |
Kategórie
Kategórie sa delia podľa pohlavia, veku a výkonnosti.
Ženské a mužské, medzinárodne označované ako W (Woman) a M (Man).
Hlavnou kategóriou je M,W 21 pre pretekárov od 21 do 34 rokov, pričom je otvorená aj pre iné vekové kategórie.
Mládežnícke kategórie sú odstupňované po dvoch rokoch od M,W -10 , po M,W-20 a sú otvorené zdola (10 roční a mladší... až 20 roční a mladší).
Veteránske kategórie sú odstupňované po piatich rokoch od M,W35- , po M,W95- a sú otvorené zhora (35 roční a starší...až 95 roční a starší).
Výkonnostne je najnáročnejšia kategória MW 21 E (Elit).
Pre pretekárov s nižšou výkonnosťou sa vypisujú kategórie A,B,D... Pre začiatočníkov sa vypisujú jednoduché trate označené ako N (New, Náborová). Pre mierne pokročilých je určená otvorená kategória bez rozdielu veku a pohlavia (Open) v dĺžke 3-4 km u nás sa označuje ako K3, resp. K4.
Odlišnosť v stavbe tratí
Trate pre preteky sa stavajú tak, aby víťaz kategórie dosiahol približne čas stanovený pre danú disciplínu, jej výkonnostnú úroveň a vek. Dĺžka trate sa preto prispôsobuje orientačnej náročnosti, členitosti, prevýšeniu na trati a priebežnosti terénu. Najkratšie trate sú pre disciplínu šprint, kde najlepší dosahujú čas 12 – 18 minút pri dĺžke cca 1,2 až 4km. Stredná trať má trvanie 25 -35 minút pri dĺžke cca 2,5 - 7 km. Dlhá trať má trvanie 40 - 90 minút pri dĺžke cca 4- 20 km. Dĺžky tratí sa merajú vzdušne = spojnica medzi štartom, kontrolami a cieľom. Skutočná dĺžka trate je spravidla dlhšia a závisí od voľby postupov. Počty kontrol sú rôzne, pričom sú od seba rôzne vzdialené, aby pretekárom poskytovali viacero možnosti riešenia postupov. Najdlhšie a orientačne najťažšie trate sú pre kategóriu MW 21 E. Veteránske kategórie sú smerom hore postupne časovo a fyzicky menej náročné. Mládežnícke kategórie sú smerom dole postupne časovo a orientačne menej náročné.
Pri stavbe tratí sa staviteľ riadi pravidlami a vykonávacími predpismi k jednotlivým úrovniam, druhom a disciplínam orientačného behu. V pravidlách sú dané dĺžky pre všetky disciplíny, vekové aj výkonnostné kategórie. Na pretekoch sa dĺžky tratí, prevýšenie a počty kontrol zverejňujú vopred v pokynoch k pretekom.
Preteky v šprinte sa organizujú prevažne v intravilánoch miest a obcí, prípadne v parkoch. Sú najdostupnejšie pre verejnosť. Trať môže úspešne absolvovať aj začiatočník s minimálnymi orientačnými skúsenosťami.
Štartový interval
Preteky sa štartujú intervalovým spôsobom podľa štartovej listiny vydanej vopred. Výnimkou je hromadný štart pri pretekoch štafiet. (Tiež individuálna forma pretekov tzv. „štafeta jedného muža“, ktoré sú postavené ako viackolová štafeta pre jednotlivcov). Štartovný interval je v šprinte 1 minúta a v ostatných disciplínach spravidla 2 až 4 minúty. Na štarte v jednej minúte môže štartovať viac pretekárov, každý však v inej kategórii, pričom majú inú minimálne prvú kontrolu. Každý pretekár tak musí už od štartu postupovať samostatne.
Kontrolné stanovisko (kontrola) a jeho opis
Na mape je kontrola vyznačená krúžkom o priemere cca 7mm. Pri krúžku na mape je poradové číslo, ktoré určuje v akom poradí pretekár postupuje z kontroly na kontrolu. V teréne sa kontrola umiestňuje na rôzne situačné prvky a objekty (skala, jama, prameň, strom, ohrada..). Na danom mieste sa nachádza stojan, na ktorom je zavesený oranžovo biely trojboký lampión o rozmere 30x30 cm. Na stojane je pripevnené raziace zariadenie. Raziace zariadenie slúži na označenie si priebehu kontrolou. Je to elektronická SI škatuľka s otvorom, do ktorej pretekár zasunie SI čip. Pre prípad nefunkčnosti SI je kontrola osadená aj mechanickým razením ( tzv. kliešte). SI čip zaznamená priebeh kontrolou, a tým aj správnosť dodržania poradia kontrol určenej podľa mapy. Na pretekoch miestneho významu môže byť použité mechanické razenie a papierový preukaz. Každá kontrola v teréne je označená kódom (číslom), ktoré je umiestnené na SI zariadení alebo na stojane. Po dobehnutí do cieľa sa z SI čipu vyčíta dosiahnutý čas vrátane medzičasov na všetkých kontrolách.
kontrola |
razenie pomocou čipu SI |
razenie do papierového preukazu |
Pretekári pre jednoznačné nájdenie správnej kontroly požívajú opisy kontrol, ktoré dostanú pred štartom. V opisoch je uvedená kategória, parametre trate, poradie kontrol, kódy kontrol a opis umiestnenia kontroly . Opisy sú vydávané v medzinárodne platných piktogramoch. Pre začiatočníkov a deti sa môžu vydávať slovné opisy kontrol.
Vzorový opis kontrol:
Názov preteku: | ||
Kategória: M45, M50, W18 | ||
Trať 5, dĺžka 7,6 km, prevýšenie 210 m | ||
Štart: styk cesty a kamennej steny | ||
1.kontrola: č. 101- úzka bažina, ohyb | ||
2.kontrola: č. 212- SV kameň, vysoký 1m, V strana | ||
3.kontrola: č. 135- medzi húštinami, možná kontrola rozhodcom | ||
4.kontrola: č. 246- stredná jama, V časť | ||
5.kontrola: č. 164- V časť zbúraného objektu, občerstvenie | ||
Povinný značený úsek od kontroly v dĺžke 120 m | ||
6.kontrola: č. 185- kamenná stena, zbúraná, JV vonkajší roh | ||
7.kontrola: č. 178- hrebienok, SZ päta | ||
8.kontrola: č. 147- horný skalný zráz, výšky 2 m, rádiokontrola organizátora | ||
9.kontrola: č. 149- križovatka chodníkov | ||
Značený úsek z poslednej kontroly do cieľa v dĺžke 250 m |
Informácie v jednotlivých políčkach opisov kontrol:
Mapa
Orientačný beh používa špeciálne mapy s medzinárodne dohodnutým mapovým kľúčom. Farebnosť máp je prispôsobená tak, aby bola dobre čitateľná a zrozumiteľná aj za behu. Na rozdiel od bežných máp, je priestor pretekov zmapovaný výrazne podrobnejšie, ako je na bežne dostupných mapách. Pre pretekára musí byť zaznamenaná v mape každá informácia v teréne, ktorá by mohla byť pomôckou pri zorientovaní sa počas behu, aby vedel identifikovať svoju momentálnu polohu. Miesto osadenia kontroly musí byť v mape tak znázornené, aby neprišlo k omylu pretekára, resp. jeho nesprávnemu pochopeniu.
Trate sa na mape zakresľujú fialovou farbou, rovnako aj opisy kontrol ak sú vytlačené na mape. Modrou farbou sa vyznačujú poludníky – čiary, podľa ktorých si zorientujeme mapu na sever. Pre OB sa používajú mierky máp spravidla 1:15000 pre dlhú trať, 1: 10 000 (1 cm na mape = 100 m v teréne) pre strednú trať a 1: 5000 pre preteky v šprinte.
Pomôcky pre OB
Buzola slúži na správne zorientovanie si mapy na štarte. Zosúladí sa sever na buzole a poludníky na mape. Podľa buzoly sa priebežne kontroluje správnosť zorientovania mapy. Využíva sa na smerové postupy (azimuty) v teréne kde je nedostatok výrazných záchytných bodov.
buzola klasická a palcová, SI čip |
Čip SI (Sport Ident) je povinnou výbavou pretekára (ide o cca 50x10x3 mm výlisok z PVC so zabudovanou elektronikou). Každý čip má svoj jedinečný registračný kód, pod ktorým je pretekár zaregistrovaný v databáze konkrétnej súťaže. Ním si zaznamenáva prechod jednotlivými kontrolami. Pokiaľ pretekár čip nevlastní, vždy má možnosť zapožičať si ho za poplatok od daného organizátora. Ak niekto absolvuje ročne aspoň 10 pretekov, tak už je ekonomickejšie si čip kúpiť. Výhodou SI čipu pre pretekára je okamžitá informácia o dosiahnutom výsledku hneď po dobehu do cieľa a vyčítaní údajov z čipu. Výsledok, aktuálne poradie aj medzičasy dostane vytlačené na na lístku, ktoré si môže porovnať so súpermi. Uzavretím cieľa má zároveň takto organizátor k dispozícii oficiálne výsledky aj s možnosťou zverejnenia medzičasov.
Hodinky s GPS nie sú nutnou výbavou pre preteky . Slúžia hlavne ako pomôcka na analýzu absolvovaných pretekov . Používajú sa hlavne ako tréningová pomôcka na zaznamenávanie tréningových a súťažných aktivít a ich vyhodnocovanie.
Oblečenie a obuv pre OB
Teoreticky je možné absolvovať trať v ľubovoľnom oblečení aj obuvi. Vzhľadom na to, že väčšinou trate prebiehajú okrem spevnených ciest a chodníkov aj v rôznorodom teréne, je vhodné prispôsobiť tomu oblečenie a obuv. Pretekár prebieha krížom cez les, kde sa nevyhne ani húštinám, skalnému podkladu, prekonávaniu potokov, terénnych nerovností , podmáčanému podkladu a podobne. Odporúča sa oblečenie, ktoré pokrýva celé telo, nebráni behu, je pružné, neviaže na seba veľa vody a nezachytávajú sa na ňom bodliaky a pod. Ako ochrana na predkolenia sa používajú spredu zosilnené podkolienky, nazývame ich prerážačky. V ponuke sú oblečenia špecializovaných výrobcov pre OB a pre aktivity v prírode.
Obuv by mala mať dostatočné drsné podošvy, aby sa nešmýkali pri zdolávaní terénu ani vo vlhkom, či mokrom počasí. Ideálna je obuv so štupľami (prípadne so štupľami zakončenými kovovými hrotmi ) s pevným vedením nohy aj pri zdolávaní svahu po vrstevnici, keď hrozí možnosť vyvrtnutia členku. Viacerí výrobcovia vyrábajú špeciálnu obuv pre OB , odolnú proti vlhkosti, ktorá pevne drží chodidlo aj v drsných podmienkach.
Ako na to pri ŠTARTE?
- do štartového koridoru sa radíte cca 3 minúty pred svojim štartom (koridory sú 2-3 delené po jednej minúte)Rozhodca na štarte vám skontroluje číslo SI a zaznamenané v štartovnej listine. V pripravenej krabičke označenej CLEAR si vyčistite SI čip od starých údajov a následne v ďalšej označenej CHECK naštartujete SI čip.
- mapu so svojou traťou spravidla dostanete až po vašom ostrom štarte, to znamená, že už vám beží čas
- ak je vlhko alebo dážď, vložte si mapu do pripravených PVC obalov, aby sa vám počas trate nerozpadla
- zorientujte si mapu na sever, presvedčte sa či mapa zodpovedá situácii v teréne a zvoľte si bezpečný postup k prvej kontrole.
- nedajte sa strhnúť rýchlou reakciou s vami vybiehajúcich (avšak skúsených) pretekárov Vo vašej minúte štartujúci pretekári majú určite prvú kontrolu inú, tak sa sústreďte len na svoj postup
- keď nie ste si istý kde presne ste, tak nebežne bezhlavo a radšej zvoľnite beh, resp. aj zastaňte a určte si presne svoju polohu, v krajnom prípade sa vráťte na posledné miesto kde ste bezpečne určili svoju polohu
- pribehnutím na kontrolu si preverte, či ide naozaj o váš kód kontroly podľa opisu kontrol (v blízkosti môže byť iná, ale s iným číslom) a zastrčte na cca 1 sekundu čip do dierky SI zariadenia. Zvukový a svetelný signál potvrdí prechod kontrolou. Opäť si zorientujte mapu, vyberte postup na ďalšiu a ďalšiu kontrolu
- z poslednej kontroly do cieľa je vyznačený povinný koridor pre dobeh. Dĺžka koridoru je cca 100 až 300 m.
- na cieľovej čiare si nezabudnite tiež označiť prechod čipom
- občerstvite sa pripraveným nápojom a prejdite k stolíku, kde sa vyčítajú údaje z SI čipu
- dostanete lístoček, na ktorom sú údaje o vašom behu. Výsledný čas,medzičasy, strata na momentálne najlepších, dočasné umiestneni
- a ak to beriete veľmi vážne, tak začnite v cieli diskutovať s vašimi súpermi v kategórii, kde ste to pokazili alebo naopak, kde ste vymysleli ideálny a najrýchlejší postup
spracovali: Milan Petrinec, Paulína Májová